obrazky
-

Podprogramy

  1. Doteraz ste mohli písať len také príkazy, ktoré počítač poznal. Poďme ho naučiť vlastné príkazy - podprogramy, alebo funkcie. Postupujte nasledovne:
  • Vytvorte nový program vypis.py, v ktorom bude napísaný len nasledujúci kód:

      def vypis_text():
          print('************')
          print('** Python **')
          print('************')
    
  • Program spustite – aby sme zistili, či je všetko v poriadku

  • Pridajte príkaz pre volanie podprogramu (Ako to urobím?)

  • Program opäť spustite

  • Čo sa stane, ak zavolám podprogram skôr, ako je v kóde definovaný?

  1. V programe môžeme definovať aj viac podprogramov (funkcií). Vytvorte nový program obrazce.py a definujte v ňom tri podprogramy. Každý z nich zobrazí jeden z nasledujúcich obrázkov:
  • podprogram noha nakreslí takúto nohu (dole sú dve podčiarkovníky vľavo i vpravo):

        |
      __|__
    
  • podprogram obdlznik nakreslí takýto obdĺžnik:

      #####
      #   #
      #####
    
  • podprogram trojuholnik nakreslí takýto trojuholník:

        *
       ***
      *****
    

Na koniec programu vložte volanie podprogramov, aby ste každý z nich otestovali. Potom skúste pomocou vytvorených podprogramov zobraziť nasledujúce obrázky:

strom strom1 strom3

  1. Zadajte do príkazového riadku tieto príkazy. Ako fungujú?

     import random
     random.randint(1, 6)
    
  2. Skopírujte program kocka.py a doplňte kód programu tak, aby simuloval desať hodov za sebou. Použite pri tom cyklus.

     import random
    
     def hod_kockou():
             n = random.randint(1, 6)
             print('Na kocke padla', n)
    
     hod_kockou()
    
  3. Upravte predchádzajúci program tak, aby počítač simuloval jeden hod na dvadsaťstennej kocke.

  4. Máme exotickú hraciu kocku, ktorá má na stenách čísla 1, 4, 9, 16, 25, 36. Upravte predchádzajúci program tak, aby simuloval hod takouto kockou.

  5. Vytvorte program pin.py, ktorý vygeneruje náhodný PIN pre tvoj mobil. Do štyroch premenných a, b, c, d priraďte náhodné čísla od 0 po 9 a potom ich jediným príkazom print vypíšte. Výpis môže vyzerať napríklad takto:

     Tvoj nový PIN je 1 3 7 3
    
  6. Vytvorte funkciu, ktorá má na vstupe počet bodiek, ktoré padli na kocke a ako výstup je vykreslená príslušná strana kocky. Bodky na kocke vykreslite pomocou príkazu create_oval(x1,y1,x2,y2).

-
Copyright © 2008-2025 Miroslava Valíková