obrazky
-

Opakovanie

  1. Kamaráti Alena, Peter a Martin diskutujú na sociálnej sieti. Alena napísala 3 príspevky. Peter na každý z nich poslal 2 odpovede. Martin všetko komentuje a ku každému z príspevkov Aleny a Petra poslal 5 komentárov. Napíš program diskusia.py, ktorý túto diskusiu zhodnotí:

     Počet príspevkov od Aleny: 3
     Počet príspevkov od Petra: 6
     Počet príspevkov od Martina: 45
    

Program vytvorte tak, aby sa na začiatku do premenných pocet1, pocet2 a pocet3 priradil počet príspevkov Aleny, počet odpovedí na každý z nich od Petra a počet komentárov na každý z príspevkov od Martina.

Podprogramy

  1. Doteraz ste mohli písať len také príkazy, ktoré počítač poznal. Poďme ho naučiť vlastné príkazy - podprogramy, alebo funkcie. Postupujte nasledovne:
  • Vytvorte nový program vypis.py, v ktorom bude napísaný len nasledujúci kód:

      def vypis_text():
          print('************')
          print('** Python **')
          print('************')
    
  • Program spustite – aby sme zistili, či je všetko v poriadku

  • Pridajte príkaz pre volanie podprogramu (Ako to urobím?)

  • Program opäť spustite

  1. Pridajte do predchádzajúceho programu ďalšie výpisy. Ako fungujú?

     print('Vitaj!')
     vypis_text()
     print()
     vypis_text()
     print('to je koniec')
    
  2. Zmente predchádzajúci program tak, aby počítač vypísal:

     Hello!
     *****************
     ** I am Python **
     *****************
     How are you?
     *****************
     ** I am Python **
     *****************
     I am fine.
     *****************
     ** I am Python **
     *****************
     The end
    
  3. Čo sa stane, ak zavolám podprogram skôr, ako je v kóde definovaný?

  4. V programe môžeme definovať aj viac podprogramov (funkcií). Vytvorte nový program obrazce.py a definujte v ňom tri podprogramy. Každý z nich zobrazí jeden z nasledujúcich obrázkov:

  • podprogram noha nakreslí takúto nohu (dole sú dve podčiarkovníky vľavo i vpravo):

        |
      __|__
    
  • podprogram obdlznik nakreslí takýto obdĺžnik:

      #####
      #   #
      #####
    
  • podprogram trojuholnik nakreslí takýto trojuholník:

        *
       ***
      *****
    

Na koniec programu vložte volánie podprogramov, aby ste každý z nich otestovali. Potom skúste pomocou vytvorených podprogramov zobraziť nasledujúce obrázky:

strom strom1 strom3

  1. Zadajte do príkazového riadku tieto príkazy. Ako fungujú?

     import random
     random.randint(1, 6)
    
  2. Skopírujte program kocka.py a doplňte kód programu tak, aby simuloval desať hodov za sebou:

     import random
    
     def hod_kockou():
             n = random.randint(1, 6)
             print('Na kocke padla', n)
    
     hod_kockou()
    

Ako by sme to mohli napísať pomocou cyklu?

  1. Upravte predchádzajúci program tak, aby počítač simuloval jeden hod na dvadsaťstennej kocke.

  2. Máme hraciu kocku, na ktorej sú len dve hodnoty - na troch stenách hodnota 0 a na zvyšných troch stenách hodnota 1. Upravte predchádzajúci program tak, aby simuloval hod na takejto kocke.

  3. Máme „párnu“ hraciu kocku, ktorá má na stenách čísla 2, 4, 6, 8, 10, 12. Upravte predchádzajúci program tak, aby simuloval hod takouto kockou.

  4. Máme exotickú hraciu kocku, ktorá má na stenách čísla 1, 4, 9, 16, 25, 36. Upravte predchádzajúci program tak, aby simuloval hod takouto kockou.

  5. Vytvorte program pin.py, ktorý vygeneruje náhodný PIN pre tvoj mobil. Do štyroch premenných a, b, c, d priraďte náhodné čísla od 0 po 9 a potom ich jediným príkazom print vypíšte. Výpis môže vyzerať napríklad takto:

    Tvoj nový PIN je 1 3 7 3
    
-
Copyright © 2008-2024 Miroslava Valíková