Opakovanie
-
Napíšte program predpoved.py a v ňom podprogram predpoved, ktorý vypíše správu s predpoveďou počasia na dnešný deň. Správa môže vyzerať napríklad takto:
Dnes bude 15 stupňov.
Ako číselný údaj zvolí program náhodné číslo od -15 do 35.
- Vytvorte nový program norsko.py, v ktorom nakresli nórsku vlajku. Vykreslite ju tak, aby sa obrysy obdĺžnikov v bielych častiach nekrížili.
Grafický text
-
Keď chcete do grafickej plochy písať text, musíte použiť nový príkaz. Vytvorte program text_grafika.py a zapíšte doňho nasledujúci kód:
import tkinter
canvas = tkinter.Canvas()
canvas.pack()
canvas.create_text(150, 50, text='posielam pozdrav z grafickej plochy')
Skúste zistiť, čo určujú súradnice x, y pri vypisovaní textu.
-
Vytvorte nový program vrcholy_obdlzniku.py a do premenných x1, y1, x2, y2 priraďte súradnice dvoch protiľahlých vrcholov obdĺžnika (napríklad 100, 50, 330, 200). Vykreslite obdĺžnik s týmito súradnicami. Pomocou príkazov canvas.create_text
a premenných x1, y1, x2, y2 označte vrcholy obdĺžnika písmenami A, B, C, D.
-
Upravte príkazy pre vypísanie textu v programe vrcholy_obdelniku.py tak, aby sa označenie vrcholov neprekrývalo s hranami obdĺžnika:
- Vytvorte nový program vizitka.py, v ktorom navrhnete svoju vizitku. Do premenných x, y púriraďte súradnice jeho budúceho stredu. Potom nakreslite biely obdĺžnik a do stredu vypíšte svoje meno. Výsledok môže vyzerať napríklad takto:
- Upravte predchádzajúci program tak, že vytvoríte podprogram na kreslenie vizitky. Podprogram bude kresliť vizitku na náhodne vygenerovaných súradniciach [x, y]. Nakoniec vykreslite vizitku desaťkrát.
for cyklus
-
V predchádzajúcom programe ste mali viackrát nakopírované volanie podprogramu. Skúste program zmeniť a zavolajte podprogram 10krát pomocou for cyklu. Príklad for cyklu vidíte nižšie:
for i in range(5):
print('Mám rád programovanie')
Tento program spusť a urči, co program vykonal.
- Vytvorte nový program opakovany_stvorec.py a v ňom podprogram cerveny_stvorec(). Ten nakreslí na grafickú plochu na náhodné súradnice červený štvorec so stranou s dĺžkou 10. Použite for cyklus na to, aby ste nakreslili 2000 červených štvorcov. Výsledok môže vyzerať napríklad ako na nasledujúcom obrázku:
- Doplň do programu opakovany_stvorec.py podprogram modry_stvorec(). Tento podprogram bude kresliť na náhodné súradnice modrý štvorec so stranou dĺžky 10. Pridajte do for cyklu volanie podprogramu modry_stvorec(). Výsledok môže vyzerať napríklad takto:
- Napíšte program dve_kocky.py, ktorý simuluje hody dvoma kockami. Zapíšte pomocou
for cyklu päť hodov, kde sa v tele cyklu do dvoch premenných priradia náhodné čísla a následne ich podprogram vypíše a vypíše aj ich súčet.